En enklare garderob

Bild från att Diakonal utbildning besökte Museet - Ersta Diakoni på gammal packlista för diakinsseleven.


Igår rensade jag min garderob. Det är inget stort arbete då jag inte äger så mycket kläder. Ändå blev det nästan 3 flyttlådor utrensat. Det beror delvis på att det var länge sedan jag rensade och mycket på att mina kläder verkligen slits ut. Jag har under det senaste året köpt en tröja. Det var inför morfars begravning. Det mesta i min garderob har varit med mig i många år. Jag har kläder som är 20 år gamla och som jag fortfarande använder.

Jag kan tyvärr inte påstå att jag är ointresserad vad gäller kläder (vad lätt det hade varit att inte konsumera då). Men det är något jag aktivt väljer bort. För att produktionen sliter på människor och vår värld. För att jag vill leva enklare. Det gör att jag inte har så många val kring vad jag ska ta på mig vid rådande temperatur och väderlek.

Vid tidigare församlingsarbete har jag fått kommentarer i stil med "att kläderna jag har på mig är allt för omoderna. Och att ungdomar inte ser upp till mig då..." Jag tror själv inte att Jesus jobbade så någonsin. "Hm, hur ska jag göra för att människor ska se upp till mig här..." Hör typiskt till det Jesus aldrig sa... Däremot sa han: "Ta inte med er något på vägen, ingen stav eller påse, inte bröd eller pengar och inte mer än en enda skjorta" (Luk 9:3)

Jag har även fått betydligt trevligare kommentarer i stil med "vilken fin skjorta!" (om båda mina diakonskjortor) och tänkt att ja, det var ju den eller den andra...

Jag vill vara en förebild, inte för att jag klär mig snyggast, utan istället visa att det går att välja enkelheten. En annan värld måste vara möjlig. Jag har långt kvar och mycket att lära, men ett litet steg i rätt riktning är också att vara på väg.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg