Tid

Tiden går fort här i vårt lilla kollektiv. Jag har nu nästan bott här en månad. Det är väldigt trivsamt att bo! För stunden befinner jag mig dock i en av mina inte-sova-perioder. Då ligger jag vaken på nätterna, stirrar i taket och undrar över varför jag inte kan somna. Det är en tämligen tråkig sysselsättning. Kanske skulle jag sova mer om jag hade lite högre tempo på dagarna.

Det känns som att jag står på standby dygnet runt. Jag väntar på betyg, uppkörning och att tiden ska gå på min inskrivning hos arbetsförmedlingen. Innan mina betyg finns här kan jag inte söka "kulturjobb" via arbetsförmedlingen och några egna kulturkontakter har jag egentligen inte. Alternativet är att starta eget företag men om jag vill ha starta-eget-bidrag måste jag ha varit inskriven hos arbetsförmedlingen i 100 dagar samt "aktivt" ha sökt jobb under den tiden.

Så jag väntar på att tiden ska gå. Det är inte så spännande. Men man får tid till mycket juligt. Pepparkakor är bakade och hänger både i min paketkalender (jag har ätit kakan med en etta på idag) och i våra fönster. Apelsiner med nejlikor är pysslade, julduken struken och min tvätt har nog aldrig varit så väl omskött och så noga vikt. Djembetrumman har blivit inglittrad och toaletten har silverglitter på dörren och på väggen. Det finns också tid till att tänka. Det är bra att ha tid, men nu vill jag ha mer att lägga den på!

Kommentarer

Populära inlägg